​Stark fäktare – Fortsättning

Fortsättningsprogrammet kommer till sin bästa rätt om fäktaren först uppnått en viss maxstyrka efter att ha kört basprogrammet ”Stark fäktare” (se Fysträningsrådets inlägg från 4 september 2017). För att veta vad som är en viss nivå kan man ta sin repetitionsmaximum i knäböj (1RM) och se om man klarar detta gånger sin kroppsvikt med 1,25 för damer och kroppsvikten x 1,5 för herrar.

Till exempel en kvinnlig fäktare som väger 60 kg bör klara 75 kg i 1 RM knäböj.

I fortsättningsprogrammet kan man variera set och reps men till en början kan detta uppgå till 3×8 med kort vila för att sedan minska till till exempel 2×6 med längre vila.

Om ni inte klarar knäböjskraven ovan kan ni fortsätta med programmet ”Stark Fäktare” med den skillnaden att ni kan köra 3×3 istället för 5×5. Detta med tanke på att alla kommit längre in i säsongen. Den tid som frigörs på grund av färre set och reps kan ni ägna er åt 10 minuter intensiv coreträning, se övningar i videon som kommer en bit ner i bifogad länk: http://trackstarusa.com/simple-ab-workouts/

Aktiva och tränare är välkomna att höra av sig om frågor kring fysträning till någon av oss i fysträningsrådet. Vi som jobbar i fysträningsrådet är:

Lennart Åström
Pontus Weman Tell
Tomasz Goral
Stina Albihn
Jonas Thunberg
Christoffer Hallgren
Johan Skierus
Kinka Barvestad

Kontakta undertecknad så tillser jag att ni kommer i kontakt med rätt person:

Pontus Weman Tell
0709-603738
pontus.weman@gmail.com